Spektakl nie budzący szewskiej pasji

Po półrocznej przerwie nawiedziłem BTD. Trafiło na skandalizujących „Szewców” Witkacego poddanych liftingowi przez Piotra Ratajczaka.

Przed

Aby się przygotować do odbioru sztuki przeczytałem na szybkiego treść tegóż dramatu, jednak poza paroma złotymi myślami i ogólnym nakreśleniu tematyki niewiele wyniosłem. Ot chaotyczna powiastka o wszystkim i o niczym, pełna językowego przerostu formy nad treścią (regionalizmy, zapożyczenia i wymyślne wulgaryzmy). Toteż wybrałem się do teatru pełen wątpliwości.

Teatr koszalin BTD szewcy witkacy spektakl recenzja

W czasie

Nie wdając się w niepotrzebne analizowanie przejdę do subiektywnej interpretacji spektaklu. „Szewcy” to dla mnie autoterapeutyczny zapis witkacewiczowskiej wojny myśli, która niewątpliwie toczyła się w jego głowie od dłuższego czasu. I tak autor podejmuje temat politologiczny, zastanawiając się nad idealną doktryną, kolejno besztając kapitalizm, komunizm i autorytaryzm. Myśli o kryzysie finansowym, jego przyczynami i skutkami, jak też tym, czy można go było uniknąć. Zastanawia się nad relacją jednostki a narodu a kraju a globu, oczywiście nie dochodząc do satysfakcjonującego wniosku. Krytykuje wreszcie myślenie, gadanie i robienie, jako niepotrzebne tracenie czasu. Niczym filozof ocenia człowieka, pochyla się nad sensem życia, jego celowością czy gombrowiczowskiej gębie, przed którą się kryjąc można uciec tylko w inną gębę, ulgę od całej szopki może dać tylko śmierć, której zdaje się pragnąć (i tak jest w istocie, Witkacy popełnił samobójstwo). Magluje Žižka, Fukuyamę, Friedmana, pozornie się z każdym po części zgadza, żeby potem wrzucić ich do kotła bezsensu i wątpliwości. Według A. Gontar

Udowodnił, że ideały i walka o nie – nie mają szans, a światem rządzi garstka ludzi, od pokoleń mających pieniądze. Cała reszta to „robaki w serze”. Jedyne, co się liczy, to „żarcie i rżnięcie”, zapite piwem.

Nie szczędzi nawet wiecznie i na wszystko narzekającemu siebie samemu, czemu daje wyraz wkładając w usta postaci autoironiczne teksty traktujące… o sztuce, w której te grają. Cała ta esencja żalu,  ogromu możliwości niezdecydowanie, brak możliwości fizycznego działania, przy psychicznej chęci, jest ukryta, bowiem widz jest bombardowany ze sceny szerokim arsenałem formy  – od głośnej, rytmicznej muzyki popularnej, gadżeciarską multimedialność, przez grę świateł, kontrast, po symulowanie stosunków seksualnych, które to środki wyrazu budziły u publiczności (prawda, że złożonej z młodzieży) aplauz.

szewcyfot. Roman Wnuk, BTD Koszalin

Znajome? Podpowiadam – podobnie było przy Wodzireju. Koszalin kulturkampf, zresztą analogii jest więcej. Wydaje się, że to styl reżysera, który bierze się za wielopłaszczyznowe dzieła z zewnątrz puste, pretensjonalne, ustawione pod publiczkę, a jednak mające drugie dno, cokolwiek wartościowe. Tak też należy czytać słowa A. Makochnik, która w swojej recenzji napisała z pretensją

Spektakl Piotra Ratajczaka należy potraktować z uwagą. Można mu wiele zarzucić: bełkotliwość, efekciarstwo, banał, posługiwanie się zgranymi środkami w rodzaju rozbierania aktorów, jednak nie trudno mu odmówić autorskiego rysu i odwagi.

Po

„Szewcy” to nowoczesna sztuka o dwóch obliczach, tylko od widza zależy czy zobaczy oba czy poprzestanie na odbiorze jednego z nich. BTDowa trawestacja odświeża oryginalną wersję, pozbawiając jej językowych wtrętów, aktualizuje treść pod współczesnego odbiorcę, jednocześnie nie tracąc ducha tekstu. Czy jak pisze J.Krężelewska

nowy spektakl to nie widowisko dla każdego. Jedni będą po nim stać i intensywnie klaskać, inni nie będą w ogóle bić braw

wątpię, ale czy i jakie emocje wzbudzi to przedstawienie w Tobie możesz się przekonać drogi Czytelniku tylko wybierając się 11 listopada do teatru. Moim zdaniem warto.

Reklamy

1 komentarz

Filed under Różne

One response to “Spektakl nie budzący szewskiej pasji

  1. Juras

    Podobnie miałem po obejrzeniu tego filmiku http://www.youtube.com/watch?v=BomFUJF856w (polskie napisy do włączenia)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s