W PRLu cukier był słodszy…

Przejawy sentymentu coraz to szerszych mas do ustroju słusznie minionego specjalnie nie dziwią. Wiadomym jest, że podświadomie idealizujemy czasy młodości, niezależnie od tego, jaka ona była.

szynka jak za gierka

fot. omacku, koszalin24.info; zdjęcie zrobione w koszalińskim Sano

To irracjonalne uczucie, które stało się nawet chwytem marketingowym, jest ostatnim drgnięciem umierającego, dosłownie i w przenośni. Powoli odchodzą pokolenia, które zaznały socjalizmu na własnej skórze, a wraz z nimi wspomnienia. Warto je więc ocalić od zapomnienia, szczególnie, że dla młodych stanowią one przejaw swoistego folkloru. Ale czemu tu się dziwić, kiedy widzi się takie „chłyty” :>

PRL oranżada ogłoszenie reklama2

Spragnionych tego napoju bogów odsyłam do warzywniaka na rogu skrzyżowania Zwycięstwa/Grottgera. Za ewentualne problemy gastryczne nie odpowiadam, bo kto tam wie, jak organizm zareaguje na ponad 20-letni napój. No,chyba, że „PRL-owska oranżada”  to kapitalistyczna podróbka ;P

5 Komentarzy

Filed under Reklama

5 responses to “W PRLu cukier był słodszy…

  1. Telesfor 72r

    Ale jajca a ja niedawno jeżdziłem po Koszałkowie i szukałem takiej oranżady i nie mogłem znależć a pózniej przez przypadek odkryłem że jest taka w barze na Wańkowicza(tam gdzie kiedyś była pizzeria taka komunistyczna i do tej pory tam pizze tzw.Koszalińską można zjeść czyli z pieczarkami i kapustą )No faktycznie fajne czasy bo byliśmy młodzi

  2. Julia

    Ta restauracja ma też swój „oddział” na Śniadeckich (obok Sano).

  3. Telesfor 72r

    Jeśli to ten bar (obok Sano) w takim pawilonie po lewej stronie (jakby od Śniadeckich patrzył) to pamiętam że dostawaliśmy na początku lat 90 kartki na posiłki regeneracyjne(w Telekomunikacji) gdzie była kwota napisana i można sobie było piwko za to wziąść zamiast jedzonka 🙂 a że młodzi byliśmy 18 lat po szkole i mieszkaliśmy jeszcze u rodziców to na weekendy mieliśmy zawsze piwko tylko butelki mus było oddać.Tak to komuna rozpijała robotników 🙂 (żart) to były ostatnie takie bonusy a teraz to chyba już tak nigdzie nie ma (wiem że jeszcze Zakład Energetyczny się żywi w Kocie na śniadaniu)Ps. A co do szynki Gierkowskiej to chyba cena nie adekwatna do tej z lat 70 wszak to był najlepszy okres socjalistycznej Polski gdzie niczego w sklepach nie brakowało i było za grosze(wk0ńcu te pożyczki od francuzów poszły też dla zwykłych obywateli)

  4. Julia

    Czy Pan Telesfor nie myślał o spisaniu swoich wspomnień i jeśli nie wydania ich drukiem, to opublikowania w internecie? Jestem pewna, że w tamtych czasach życie było pełne ciekawostek, obserwacji czy uczuć, których dzisiaj próżno szukać, a młodsze pokolenie być może zechciałoby się z nimi zaznajomić. Taki pomysł podrzucam 😉

  5. Telesfor 72r

    Oj pani Julia sie chyba nabija ze mnie i mnie podpuszcza 🙂 .Za cienki Bolek jestem do jakiś pamiętników .Komenta umieściłem bo z tą oranżadką to był fakt i tak jakoś poszło a na stronkę trafiłem przez przypadek czytając GK24 i pytania do naszego prezia (którego szanuje tak na marginesie) gdzie przeczytałem o organach świetlnych.Poszperałęm w Google no i jestem.Co do samych organów to od zawsze je widziałem i w życiu bym nie pomyślał że to organy jakieś i że grały kiedyś (w co wątpie) to że świeciły to chyba widziałem na starych pocztówkach Koszalińskich albo jak może w nocy się w latach 80 snułem po mieście( co było normalną bezpieczną rzeczą wtedy 🙂 ) Z zawodu jestem elektrykiem- konserwatorem i pomyślałem że dobrym pomysłem było by reaktywowanie tego projektu z czasów Gierka (oczywiście w czynie społecznym bo do komunistycznych tematów trza podchodzić w sposób komunistyczny 🙂 ) co więcej pokusił bym się do tego żeby jej jeszcze „lekko” zmodernizować czyli zastosować różnokolorowe lamki LED które świeciły by w nocy i mrugały by co godzinę w rytm wygrywanej jakiejś symfonii kompozycjii Koszalińkiego muzyka (zagranej przez uczniów naszej pięknej szkoły muzycznej ma nadzieje że jeszcze takowa istnieje) .Całość urządzenia można schować w tych pięknych organach a koszt urządzenia zminimalizować do kilkudziesięciu złotych (urzędzenia elektroniczne do rejestracji- odgrywania dzwięku można kupić za kilka złotych na naszej giełdzie w dziale „szperaki” 🙂 ) Jako równierz technik- elektronik mógłbym się pokusić o wykonanie całości projektu ale to wolałbym zostawić naszym wspaniałym studentom WSI (wiem ze dla nich to była by pestka) Całość projektu zwieńczył bym mosiężną tablicą która przybliżyła by co to za ustrojstwo, jak działa, kto ją zrobił i kiedy.Ale najważniesze w projekcie jest to aby powstało to tylko i wyłącznie w czynie społecznym tak jak to robiono kiedyś .Wiem że pomyśł nie mój bo już wcześniej o nim pisano w komentach ale nic się chyba nie wydarzyło w tym kierunku a ja myślę o tym naprawdę poważnie.Czekam na czyjś odzew i jestem gotowy do działania (odrazu powiem że przydał by się ktoś kto zajmnie się „kontaktem” z ratuszem w celu uzyskania zgody na renowacje i możliwe „upgrade” projektu ,ja zajmuję się tylko częścią techniczną i marzy mi się aby więcej młodych ludzi zangażowało się w taki temat.By można by napisac na tabliczce „odrestaurowano dzięki wspólnej pracy mieszkańców Koszalina w czynie społecznym rok 2009” hahaha Ps. Urodziłem się w Koszałkowie i mieszkałem tu 35 lat (bez małych incydentów) teraz od 2 lat los rzucił mnie (dokładnie to tanie mieszkanie) do małego miasteczka gdzie burmistrzem okazał się koleś co nie potrafił się wytłumaczyć z wydania kupy kasy od unii gdzie radnym jest były przemytnik i się do tego przyznaje publicznie gdzie zastępca burmistrza ma 10 tyś zeta pensji i jeszcze zatrudnił żone za następne 5 tyś (wiecie co to za miasteczko) całe szczęście że wciąż pracuje w Koszalinie i jestem tu codziennie ,a dla tych co nie podoba im się nasze kochane miasto proponuje wyprowadzke na prowincję lub duże brudne miasta (na Śląsk np) Kocham Koszalin i nie wstydzę się tego powiedziać głośno i chciałbym coś dla tego miasta zrobić (podatki płace w Koszałkowie 🙂 )

Skomentuj

