Odchodzi stare, przychodzi nowe

Kolejny niemy świadek historii Koszalina musiał podłożyć głowę pod topór, a to w imię powstania w bliżej nieokreślonej przyszłości tzw. drugiej nitki obwodnicy śródmiejskiej (sic!).

hpim2476_jj

hpim2477_jj

hpim2479_jjMam nadzieję, że procesowi wybijania zębów (wyburzania) towarzyszy szersza koncepcja zrekompensowania utraty tkanki miejskiej. Ulica Piłsudskiego bowiem jest jedną z ładniejszych i bardziej niedocenianych ulic – przypomnieć należy, że vis a vis wyburzonego budynku mieściła się kiedyś siedziba ratusza. Podobnież na drodze tajemniczego projektu drogiej drogi, która snuje się jak wąż, raz w lewo, raz w prawo, nie stoi

hpim2503_jjale kto tam wie, jakimi ścieżkami chadzają cudze myśli .

Na czarnej liście są również m.in.

hpim2495_jj

hpim2509_jj

hpim2510_jjZasadność usunięcia z mapy miasta ostatniego przypadku nie podlega dyskusji. Reszta przypadków – hmmm. Rachunek ekonomiczny + spójna koncepcja wyglądu poszczególnych dzielnic – choć to już nie do urzędników należy (?). Tymczasem koło zabytkowej Polikliniki powstaje modernistyczna Willa Moderna, a i koło budynku Warty ma stanąć coś nowoczesnego. Kontrast jako specjalny zabieg? A może to przewidywanie przeszłości – stare obiekty z czasem się wykruszą, a w ich miejsce wejdą dynamiczne młodziaki. Jak to w życiu.

12 komentarzy

Filed under Audiofotowideo, Budująca historia, Dyskusyjne

12 responses to “Odchodzi stare, przychodzi nowe

  1. witaj
    mieszkam kopę lat w Koszalinie i tak się zastanawiam gdzie te budynki są, nie bardzo kojarzę
    pozdrawiam weekendowo
    masz inicjały mojego taty;-), który zakładał tu kiedyś pierwsze instytucje

  2. JJ

    Witam
    myślałem, że lokalizacja jest oczywista:
    budynek nr 1 – Piłsudskiego/Pileckiego
    2 – Pileckiego, przy rondzie Kościuszki/Monte Cassino
    3 – Zwycięstwa, koło Inwestprojektu
    4 – róg Monte Cassino/Fałata (zaplecze)

  3. w „Drzewiańskiej” to był zawsze dobry chlebek…

  4. @JJ Postępu nie zatrzymasz. Coś musi odejść by przyszło nowe. Oby tylko było godne poświacenia tych jednych z niewielu „zabytkowych” budynków jakie są w Koszalinie. A z tych zdjęć, które zamieściłeś to ostanie ma akurat najlepszy klimat 😛

    @Mediafun Tak, w piekarni „Drzewiańskiej” był zawsze dobry chleb. Tak przy okazji, to z chlebów to polecam morski z BEA. (nie, nie jestem udziałowcem)

  5. o ch…ra! moja ciocia się w grobie przewraca!
    Zanim piekania została ”Drzwiańską” moja ciocia tam pracowała
    i to lata!
    pozdrawiam
    Zawsze wracając ze szkoły zachodziłam do niej po gorący chleb i zanim doszłam do domu go zjadałam
    to były czasy
    nawet w Drzewiańkiej takiego dobrego chleba nie było

  6. jako warszawianin, który ostatnio rzadko zagląda do rodzinnego miasta, najprzyjemniej zawsze wspominam chlebek (albo z Drzewiańskiej, albo z BEI właśnie… a dawno, dawno temu to ten sklep nazywał się Wygoda) :-). No i w grudniu oczywiście znowu spróbuję tego chleba.

  7. Pingback: Burzymurki « Bo Koszalin mnie kręci. Na okrągło.

  8. Witam, część tych budynków (szczególnie tych przy skrzyżowaniu z 4 marca) sam chciałem sfotografować nim zostaną zburzone, są naprawdę ładne! Aż szkoda …

  9. Anonim

    A powiedzcie mi jak dzisiaj nazywa się w Koszlinie dawna ulica Marchlewskiego ?

  10. darth maul

    Chałubińskiego

  11. wlodeklenart@interia.eu

    Poszukuję zdjęć (starych fotek) nieistniejącej już prawie ulicy, o nieistniejącej już nazwie Pawła Findera, a napewno nieistniejącej już kamienicy stojącej na przeciw mostku nad Dzierżęcinką ,wiodącego na miejski stadion. Pomóżcie mi szukam od lat .Wielbiciel Koszalina.(w tej kamienicy mieszkała moja dalsza rodzina). A teraz biegnie tu droga z ronda na ten,a właściwie już nie ten mostek………

  12. Anuś

    panie Włodku, proszę się udać pod http://nasza-klasa.pl/profile/16189136 i zapytać na tamtejszym forum 🙂

Skomentuj

